lørdag 28. februar 2009

Å være knapp.

Her en natt lå jeg og funderte.
Jeg funderte på en setning som er ofte brukt i det norske land, når folk har dårlig tid og mye å gjøre. Nå skal det sies at jeg klarer å disponere tiden min godt, og har sjelden bruk for dette uttrykket, men det irriterer meg likevel:

"Tiden er knapp"

FEIL. Tiden er ikke knapp. Knapp er et substantiv. Det går ikke ann å være en knapp.
Den korrekte setninga ville vært:

"Tiden er en knapp"

Astrid kom fram til at knapp i denne setninga er et adjektiv. Det mener jeg er feil, fordi et adjektiv er f.eks: Blå. Hvis knapp hadde vært et adjektiv, så ville et etter min mening gått av å si:

"knapp tid"

Vent litt! Det går ann! Okei, da var det problemet løst, og det hylende intelligente innlegget mitt dødt. Problem løst.

Så for å legge til litt omf til innlegget kan jeg nevne at de forpulte jamba-lingnende reklamene for mobil-nips har overgått seg selv i teite mobilgreier: "Det er vinter, og da er det tid for JODLING! Den JODLENDE ringetonen!!!"

Gi opp. 
æ dør.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I will not concur on it. I think nice post. Specially the title attracted me to read the sound story.

Anonym sa...

Nice post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.