tirsdag 28. oktober 2008

Pjalt!

Da var skoleuka nok engang begynt igjen. Igjen med friskt mot. Denne gangen friskere enn andre mandager. Helga ble nemlig tilbrakt på Røros. Åjada. Fredag formiddag trappet fire sunne norske ungdommer opp på Trondheim Sentralbanestasjon med ryggsekk og pølser, klar for å ta bussen raka vegen til sagnomsuste Røros. Ah, Røros. Byen hvor Jul i Blåfjell ble spilt inn, og hvor de har spilt inn den berømte scenen i Pippi Langstrømpe, hvor hun lager en gigantisk snøball som hun sender nedover gata. Røros-helga ble tilbrakt på hytta til familien Strand. Jeg kan fortelle at hytta er en ekte seter, som står på en plass som heter "Småsetra", så håper jeg du skjønner akkurat hvor idyllisk det var. Vi ankom hytta på fredagskvelden. Kvelden ble tilbrakt med ett kveldsmatgilde uten like for studenter; vi hadde nybakt (aiai, sånn halvstekt du stapper i ovnen) brød, stekt egg og pølse, og masse forskjellig pålegg. Vi skjønte motvillig at man begynner å bli litt voksen, når man sitter og har en lang kveldsmat og alle utbryter minst en gang "nei, no har vi det koselig!". Kvelden fortsatte med mashmallows grilla i peisen, sjokolade og noen nervepirrende runder med junior fantasi.
Lørdags morgen var det kulturvandring i Røros. Vi hadde med oss en egen guide ved navn Marianne. Det var dritkult. Jeg føler at jeg har virkelig fylt kulturkvota mi for en stund nå. Vi var innom keramikkverksted med vulgære statuer (deriblandt en 3 meter høy penis, med pupper, småpeniser og tagger på. Epic.), koselige kafeer, matmesse, gammelhuset til bestemora til Marianne og sist men ikke minst et bakeri. Bakerier i Røros er ikke som andre bakerier, fordi på bakeri i Røros får man nemlig kjøpt Pjalt. Pjalt er et slags søtbrød som ligner på pita, og som er farlig godt. Pjalten førte til mang en vits, noe man bare burde forvente hvis man kaller noe for pjalt.

Pjalt-inspirert pjatt:

En trudelutt: "No skal vi pjalte du Malin, pjalte du Heidi, jeg tror nok jeg må pjalte litt me deeeg"
melodi: No skal vi skilles johanne - Sputnik

Vitser om hvor avhengighetsskapende pjalt er: "Harru no pjalt eller?" og "Vi må skaffe mer pjalt"
Småseksuelle antydninger: "Skal vi pjalte?"

Jeg tenkte jeg skulle legge ut noen bilder fra turen, og i den anledning har jeg vært så frekk at jeg lånte noen av Elines bilder fra Facebook:

Garva kirkevandrere. Dette er da utfor den veldig kjente Røroskirka. Var nesten obligatorisk å ta bilde av det.

Her leker vi Røros-gangstahz i et smug


Heidi: overlykkelig over å ha funnet en kongle.

Den obligatoriske morgenkaffen ute på trappa på setra. Utrolig koselig :)

HER HAR PIPPI VÆRT! Den kjente gata hvor snøballen ruller ned.

UT PÅ TUR, ALDRI SUR! Gåkke ann i Røros, vett!

Hurra!

Sånn helt til slutt vil jeg bare nevne skoleting:

Ex.fac oppgaven er bestått. Det har jeg nevnt, sant? Kan ikke tro at etter så mye klaging og masing om en eksamen, så har jeg glemt å nevne at jeg bestod. Og ikke bare nesten bestod, tatt mine stryk-forventinger i betraktning, så vil jeg si at I NAILED IT.

Sjekka også karakteren min på eksamen i bildeanalyse: NAILED IT TOO. Hurra!

Og med den gladmeldinga sier jeg takk for i dag.

4 kommentarer:

Eir! sa...

Grattis med bestått!

Maria sa...

Du må blogge oftere Heidi:)
Det e så arti å lese

Anonym sa...

JEG ER ME I EN BLOGG:D:D
(jeg velger å være anonym)

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra