torsdag 5. februar 2009

Dendrofobi= Å være redd for trær? Sikkert.

Akk. Nå skjedde det igjen. Og det kommer til å skje hver torsdag helt til sommeren.
Vi er på Dragvoll, igjen.
Vi skal studere til klokka 19, igjen.
Og jeg har mista konsentrasjonen min, igjen.

Egentlig mista jeg vel konsentrasjonen min akkurat i det øyeblikket jeg fant P3 på mobilen min, Drillpikene hadde nettopp begynt, og Kompani Knudsen stod for tur. Det er merkelig hvor mye morsommere ting blir når det er bare du som hører det, og det er strengt forbudt å le høyt.
Men konsentrasjonstap til tross, så har jeg klart å pløye meg igjennom det jævla kapittel 6 i McQuail (som har vært planen siden mandag) og et lite fillekapittel i den lille filleboka som heter mediesosiologi. Dette er hot støff, folkens!

Men ja, siden konsentrasjon er long gone, og det fortsatt er en halvtime til vi skal spise middag (Tsjikken tændårri i kantina. nam) så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om noe jeg tenkte på i går.

Fobier og frykt, nemlig.

I Lemony Snicket- en serie uheldige hendelser sier de det fint:
Det finnes rasjonelle og irrasjonelle frykter. Å gå til tannlegen for eksempel, er en rasjonell frykt da det kan gjøre vondt, og fordi tannleger som regel er ondsinnede mennesker som ikke vil deg noe godt i livet. Irrasjonell frykt kan for eksempel være frykt for meglere, som de så fint har portrettert i filmen.

Jeg kjenner folk med både rasjonelle og irrasjonelle frykter.

Irrasjonell frykt nr. 1: Fugler, spesielt duer og andre byfugler.
Denne frykten hadde lærer Kristin som ble med oss til Paris i fjor. Dama nekta å gå gjennom parker, og unngikk gater hvor det kunne være mange fugler. Hun mente de ga henne "onde blikk".

Irrasjonell frykt nr. 2: Hvaler.
Benedicte er redd for hvaler. Eller rettere sagt, å bli spist av hval. Av den enkle grunnen at man kan bli spist av en hval, og fortsatt overleve. Det er på grunn av denne frykten at Benedicte nekter å se filmer som Pinocchio og Oppdrag Nemo. (Vi forsøkte å gjøre hvaler morsomme engang med å tegne en hval med sombrero og banjo, men dengang ei)

Irrasjonell frykt nr.3: Ballonger.
Ingvild er redd for ballonger. Det er fordi de smeller høyt, og Ingvild liker ikke å bli skremt.
Irrasjonell, fordi i likhet med fugler, så kan du ikke dø av ballonger. (med mindre du er 101 år og har et svakt hjerte)

Irrasjonell frykt nr. 4: Tårer.
Denne frykten hadde jeg når jeg var yngre. Det er ikke det at jeg er redd for tårer (fordi det ville vært teit), men tårer er ekkelt og kvalmt. Nei, gi meg heller snørr.
Skal sies at jeg er kommet litt over det nå, så hvis du absolutt må gråte på skuldra mi så skal du få lov til det. Skal sies at jeg mener fortsatt at uttrykket "å kysse bort en tåre" forblir perverst, uannsett hvordan du vrir og vender på det.

Innimellom rasjonell og irrasjonell frykt, finner du de som er i grenseland:

I grenseland nr. 1: Inkasso.
Marianne er redd for inkasso. Man dør ikke av inkasso, men jeg skjønner likevel denne frykten veldig godt.

I grenseland nr. 2: Offentlig display av skitten truse.
Malin er redd for en dag å slenge på seg sekken, og etterpå finne ut når hun er på skolen at det henger en skitten truse på den.
Veldig usannsynlig at dette kan skje, men hvis det skjer. oioi.

Også har man da de rasjonelle fryktene. Sant skal sies, så mener vel de som har de irrasjonelle fryktene at de er vel så rasjonelle, men likevel.

Rasjonell frykt nr. 1: Redd for mørket.
Jeg er periodevis mørkeredd. Som for eksempel i går, når jeg hadde lagt meg, og det datt en plakat ned fra veggen. Det hørtes ut som om noen banka på vinduet mitt, at det var noen bak TV'en, eller en rotte. Jeg var bombesikker på at det var en full mann på utsiden som skulle inn å voldta alle tre, en etter en, og jeg forbannet megselv fordi jeg ikke hadde låst døra før jeg la meg. (jeg bor på Ranheim, hellåo) Innrømmer at jeg lyste med mobilen rundt i rommet både en og to ganger før jeg slo meg til ro med at det bare var en plakat hadde falt ned med bulder og brak.

Rasjonell frykt nr.2: Redd for å fly.
Malin er redd for å fly. Dette er rasjonelt siden flyet kan styrte og alle kan dø. Jeg har ikke flyskrekk, men har hørt at det lett kan kureres med whiskey. Så da vet du det Malin, neste gang du tar lufta fatt.

Rasjonell frykt nr.3: Å kjøpe dopapir og tamponger.
Denne frykten deler jeg og Marianne. Jeg liker ikke å kjøpe ting som folk veit at jeg skal bruke til...ja du veit. Tørke meg i ræva o.l.
Fryktelig rasjonelt.

Nå helt på slutten fikk jeg litt angst for å ha skrevet rasjonelt og irrasjonelt feil, siden jeg har skrevet det omtrent en million ganger i dette innlegget. Men jeg overlever. (Denne frykten vil jeg si er i grenseland)

5 kommentarer:

MJ sa...

hihihiHAHHA. eg ler. frykt er fett. whisky kurerer alt.

Thea sa...

Får du inn P4 også? Dersom ja; fredag 10-12. Misjonen. Fasit.

Anonym sa...

HEHEHE, dette likte jeg! Selv om jeg kanskje syns at det å være redd for selve mørket også er irrasjonelt, men ja hellow, det er ballongangsteren som skriver....

Ingvild.

Anonym sa...

Som en person med mange tåpelige fobier og som er ganske åpen om dem (vel... fly, dverger, å ta på vegg-til-vegg-tepper, osv er selvfølgelig også skalkeskjul for mer pikante redsler jeg aldri kommer til å fortelle om) synes jeg dette var veldig gøy å lese.

PS: ikke gjør meg regular.

VALK sa...

Eg likte den med trusa