søndag 18. januar 2009

Bestialsk, det er det du er!

Her om dagen satt jeg og Marianne og diskuterte bøker. Har allerede skjønt at Marianne er, til tross for dysleksi, by far den mest beleste av oss to. Derfor er det bare rett og riktig at hun anbefaler bøker til meg som jeg burde lese. På samme måte som at jeg er den som har sett filmer av oss to, og viser filmer til henne som hun burde se. (Dette skal jeg komme tilbake til)

Akkurat nå leser jeg Saabyes Cirkus av Lars Saabye Christensen. Vel, for å være helt ærlig leser jeg TO bøker just nu, og det er her sammenhengen med overskrifta kommer inn. Vi satt nemlig å så Pans Labyrint her om dagen, og de som har sett den vet at det er noen veldig billedlige scener i filmen (les: knusing av ansikt, klipping i hender, saging av ben o.l), det var da Marianne nevnte en bok. I denne boka var det så billedlige forklaringer av torturmetoder at Marianne måtte snu seg bort fra boka. Fra BOKA. Jeg ble selvfølgelig intrigued med en gang, og neste dag var boka lånt på biblioteket. Jeg er nå den stolte leser av "Bestialitetens Historie" av Jens Bjørneboe. Jeg leste litt i boka på biblioteket, og allerede på side 12 kom første tortur-avsnittt. Jeg syns dette er interessant, og gleder meg til neste grusomme avsnitt.
Jeg er ganske så sikker på at jeg ikke er den eneste med denne bestialske interessen. Sist jeg sjekka var det fortsatt mange besøkende på plasser som The Tower of London, right? Flott.
Så ja, jeg leser skjønnlitteratur og faglitteratur om hverandre i en skjønn forening, og håper at alle som leser dette innlegget får et evigvarende inntrykk av at jeg er skammelig smart og verdensvant.

Altså, Marianne anbefaler bøker til meg, jeg anbefaler filmer til henne. Det er ikke så vanskelig, med tanke på at Marianne har, etter min mening, ikke sett noen filmer. Det var ikke før hun kom å bodde hos meg at hun så essensielle filmer som Mary Poppins, Trainspotting, Pans Labyrint, Fear and Loathing in Las Vegas, Prinsesse på Prøve - Lista er uendelig lang. Likevel klarer hun å nesten skjelle meg ut, bare fordi jeg ikke har sett Indiana Jones (populært kalt Indianer-Jonas) filmene. Det syns jeg var morsomt.

Til mitt forsvar har jeg ingen interesse av å se Harrison Ford løpe rundt i en jungel med en pisk. (nå får jeg sikkert tyn igjen) 

God natt.

5 kommentarer:

Sissel sa...

"Essensielle filmer som (...) Prinsesse på prøve." Tsk tsk tsk. ;)

Heidi the lady sa...

Jepp. Filmpensum numero uno! Og plusspoeng hvis man kan nasjonalsangen til Genovia :D

Thea sa...

Først: Eg e herved fast snikleser på bloggen din, Heidi.
Second: Eg savne bring it on og legally blonde på den lista di.

Sissel sa...

Hehe, jasså, du sier det du. ;) Godt å ha unnskyldninger av og til.

Oh, Legally Blonde, definitivt.

MJ sa...

blablabla.. film altså.