mandag 8. desember 2008

Hey ho silver, awaaay!

Juleferien har begynt. Ferie. Hos meg er tydeligvis ferie synonymt med jobb. Eller barnearbeid, som jeg liker å kalle det.
Joda, jeg har tatt meg en jule-jobb hos gode gamle Lerøy. Jobba første dagen i dag, fresh and clean klokka 06:45. Ikke fullt så fresh and clean når jeg var ferdig i halvfire-tida, men dog.

Det å begynne å jobbe igjen i en fysisk jobb som begynte tiiiidlig på morgenen, kan jeg mildt sagt si var et sjokk for kroppen min. Min skjøre studentkropp, som syns at å stå opp før klokka ti er et jævla mas og herk. Kroppen er heller ikke vant til å stå oppreist i flerfoldige timer.
For alle de som er kjent med my line of work, veit at etterens på slakteriet er killer. Hånda mi er erklært død og jeg kommer igjen til å få usymmetriske armer, hvor den ene er normal, imens den andre har klart å bygge opp en biceps. Uhyre sexy.

Jeg tenkte nå at jeg skulle fortelle litt om det å være rooky på jobb. JEG er nemlig ikke en rooky, JEG har jobba der før, og vet hva jeg skal gjøre. Det tror imidlertid ikke de rumenske folka som jobber der. (SELV OM de begynte der når jeg allerede var en vel erfaren arbeider på jobben og de var noobs) Språkproblemer oppstår lett, siden de ikke kan et spøtt norsk, engelsk, tysk, fransk eller noesomhelst språk bortsett fra rumensk. Dermed går det mye i "tegnspråk" med store gåseøyne, og misforståelser. Mange misforståelser. Derfor tenkte jeg at det var bare like så greit å holde kjeft å la de tro at jeg var noobis. Det skjønte jeg etter at jeg skulle prøve å forklare at "denne fisken er veldig liten" og frk. romania aka."the bearded lady" (nei huff, den var stygg) trodde jeg hadde slengt to laks i et kar hvor det bare skulle være én og brukte den neste halve timen med rævva i været for å lete etter the second fish (som ikke fantes).


Andre morsomme øyeblikk for dagen var en samtale med en bitteliten (og da mente hun bitteliten, ca. 1.30 høy) dame fra muligens Fillipinene eller i området rundt der. Damas alder er helt fullstendig umulig å plassere siden huner liten og uten rynker. Midt i en samtale om Ipod så skyter hun ut med:

"du, voor gæmml er doo?"
"eh, tjue."
"Tchjuuue? oooja, jaij tenkte poo min sonn, ongdoomskol. Hihihi-hohoho-HIHIHI!"

Her tror jeg hun mente at hun trodde jeg gikk på ungdomskolen og passet derfor for hennes sønn, eller at HAN gikk på undgdomsskolen og passer derfor for meg. Jeg lo det bort og sprinta til pause. Det er forresten lett å gå fra denne damen, siden hun har veldig korte bein.

Ellers tenker jeg litt på gullfisken i Trondheim. Hadde det vært omvendt så hadde gullfisk jobba på et menneskeslakteri i jula, og det er jo ikke så koselig. Vurderer å holde det hele hemmelig.

Nå er jeg trøtt som fy, men kjemper som en gal for å holde øynene åpen til "the L word". Pappa har nettopp gitt meg en pils. (ikke uten men, han prøvde seg på en liten "BARNA får ikke øl", men det funka ikke) Pilsen kan slå to veier, enten kollapser jeg, eller så holder den meg våken.

Stay tuned.




Pausebilde.

1 kommentar:

VALK sa...

Feeeskebruuuk, FEEESKEBRUUUUUK!

Eg har vore med på det der. Salting og rensing og palletering. Med torsk og sei, hu og hei. JÆVLIG tungvint. Også får man torskebæsj i håret.